Keula suoraan kohti myrskyä - Oman mukavuusalueen haastaminen kehittää
Tutustu neliosaisen artikkelisarjamme toiseen osaan Enfon digipelastajista! Artikkelisarjan toisessa osassa Asiakaspalveluviikolla Vuoden asiakaspalvelijaksi äänestetty Service Desk-asiantuntijamme Maikel Talts kertoo työpäivistään Service Deskissä.
Tutustu ensimmäiseen artikkelisarjan osaan.
Mikä asiakaspalveluviikko on? Mitä se tarkoittaa Enfolle?
Asiakaspalveluviikko on teemaviikko, jonka tarkoituksena on nostaa asiakaspalvelun ja asiakaskokemuksen merkitystä entistä paremmin esille.
Osallistuimme Waven asiakaspalveluviikolle kiittääksemme ja korostaaksemme koko organisaatiolle, miten hienoa ja merkityksellistä työtä Service Desk-asiantuntijamme päivittäin tekevät. Enfolla asiakaspalvelu on palveluidemme keskiössä ja arkipäivässä meillä on lukuisia käyttäjäkohtaamisia. Tavoitteenamme on tyytyväinen loppukäyttäjä ja korkea asiakastyytyväisyys. Tämän vuoksi olikin hyvin luonnollista tuoda Asiakaspalvelun teemaviikko osaksi toimintaamme, ja siirtää fokus sen aikana toimintojemme keskukseen – Service Deskiin.
Hei, kuka olet? 👋
Minä olen Maikel Talts. Erikoinen nimi, joka ei viittaa Suomen syntyperään, vaan olen kotoisin etelänaapurista Virosta. Synnyin pienellä saarella Hiidenmaalla elokuussa 1992. Suhteellisen kirjavan muuttohistorian omaavana henkilönä olen muuttanut Tallinaan, Tallinnasta Helsinkiin, Helsingistä Juankoskelle, Juankoskelta Savonlinnaan, Savonlinnasta Siilinjärvelle ja Siilinjärvestä Kuopioon, Kuopiosta Suonenjoelle ja Suonenjoelta lopulta takaisin Kuopioon. En tiedä onko se syy vai seuraus, mutta muuttohistoriasta johtuen olen joutunut katsomaan omaa reviiriä ja luomaan uusia ihmiskontakteja. Sen takia voi sanoa, että tulen ihmisten kanssa hyvin juttuun.
Aloitin SD:ssä vuonna 2018 toukokuun viimeisellä viikolla, ja pian tulee neljä vuotta Enfolla täyteen. Tulin suoraan töihin, kun valmistuin koulun penkiltä. Meidän tiimin tiiminvetäjän tunsin entuudestaan, ja hän vinkkasi, että entä jos hakisit Enfolle.
Millaisia tehtäviä työpäiväsi pitää sisällään? Mitkä asiat tuo työpäiviisi iloa?
Työpäivä sisältää aika paljon puheluita, etäyhteyksiä, paikan päällä vierailuja sekä Enfon toimistolla, että asiakkaan toimipisteellä. Ohjeistamista käytännön asioissa, kuten miten sovellusta käytetään, sovellusasennuksia, tulostimen asennusta, klassisisia salasanaresetointeja sekä mobiiliongelmia. Periaatteessa kun käyttäjä soittaa ja oli siellä mikä tahansa ongelma, autetaan parhaamme mukaan. Tehtävä on ehdottomasti monipuolinen.
Kehityskeskusteluissa vuosittain tulee esiin, että haluatko edetä johonkin. Tässä neljän vuoden kohdalla olen edelleen tyytyväinen puhtaasti sen takia, ettei Service Desk-asiantuntijan työ rajoitu yhteen osa-alueeseen, vaan on työtehtäviltään erittäin monipuolinen. Näkisin, että opin enemmän sillä tavalla ja toistaiseksi ei vielä ole löytynyt mihin väkisin haluan. Suoraan vaan keula kohti myrskyä, niin siellä on hyvä olla. Oman mukavuusalueen haastaminen kehittää.
Iloa työpäiviin tuo ehdottomasti kollegat. Haastavista tilanteista voi hyvinkin tehdä hauskoja, jos siinä on kollegat mukana. Service Desk työ on kuin pohjaton suo siitä, mitä pitää osata ja tietää. Tietoa varastoituu eri asioista kollegoille ja itselle, ja konsultoimme keskenään toisiamme.
Sinut äänestettiin vuoden asiakaspalvelijaksi. Miltä tittelin saaminen tuntuu?
Olo on hämmentynyt tietysti. Vaikea on siihen mitään sanoa. Olo on otettu, ja kiitokset siitä koko SD:lle ja kaikille ketkä äänesti. Very nice. Mukava huomionosoitus arjen keskelle. Kaikki mikä on extraa ja osoitetaan omaan työnkuvaan, on totta kai tervetulleita ja positiivinen asia. Näkisin, että asiakaspalveluviikolla olleet pienet huomionosoitukset olivat erittäin mukavia.