Esa-Benjam Olsen: kiitoksella on iso merkitys
Tutustu neliosaisen artikkelisarjamme kolmanteen osaan Enfon digipelastajista! Artikkelisarjan kolmannessa osassa Service Desk-asiantuntijamme Esa-Benjan Olsen kertoo omasta urapolustaan Enfolla sekä jakaa vinkkinsä IT-alasta kiinnostuneille ja alalle hakeutuville henkilöille.
Tutustu ensimmäiseen sekä toiseen osaan artikkelisarjastamme.
Mikä asiakaspalveluviikko on? Mitä se tarkoittaa Enfolle?
Asiakaspalveluviikko on teemaviikko, jonka tarkoituksena on nostaa asiakaspalvelun ja asiakaskokemuksen merkitystä entistä paremmin esille.
Osallistuimme Waven asiakaspalveluviikolle kiittääksemme ja korostaaksemme koko organisaatiolle, miten hienoa ja merkityksellistä työtä Service Desk-asiantuntijamme päivittäin tekevät. Enfolla asiakaspalvelu on palveluidemme keskiössä ja arkipäivässä meillä on lukuisia käyttäjäkohtaamisia. Tavoitteenamme on tyytyväinen loppukäyttäjä ja korkea asiakastyytyväisyys. Tämän vuoksi olikin hyvin luonnollista tuoda Asiakaspalvelun teemaviikko osaksi toimintaamme, ja siirtää fokus sen aikana toimintojemme keskukseen – Service Deskiin.
Hei, kuka olet? 👋
Nimi on Esa-Benjam Olsen, ja toimin Enfolla Service Desk Specialistina. Enfolla aloitin helmikuussa 2021. Päivittäisessä työssäni teen asiakaspalvelua eli ongelmanratkaisua meidän yritysasiakkaille ja heidän loppukäyttäjilleen.
Miksi Service Desk-tehtävässä asiakaspalvelussa onnistuminen on tärkeää?
Olen toiminut ennen Enfoa asiakaspalvelutehtävissä 7 vuotta ja nyt IT-alalla huomannut miten asiat, missä loppukäyttäjiä palvellaan ja autetaan, ovat kriittisiä heidän työnteolleen. Me autamme asiakasta niin, että asiakkaan mieli saadaan pois ongelmasta ja ettei asiakkaan tarvitse siitä stressata, esimerkiksi jos järjestelmä ei toimi oikein. En näe asiakasta face-to-face, joten on mukava antaa asiakkaalle kuva, että ihan ihmisiä mekin olemme, ja asiakas voi ja hänen pitääkin soittaa meille matalalla kynnyksellä. Asiakaspalveluhenkisyys on siksi tärkeää, ja selvityskeikat on heti kivempia, kun asiakkaan kanssa löytyy puheenaiheita, puhutaan sitten vaikka säästä.
Onko sinulla vinkkejä IT-uran alkuvaiheessa oleville? Miten Service Desk-asiantuntijan työtä voi oppia?
Minulla ei ole mitään virallista IT-alan koulutusta, mutta olen opiskellut kotona vähän ja Enfolla on työkaverit opettanut hyvin. Tekemällä on oppinut paljon ja varsinkin alkuvaiheessa oli helppo kysyä ihmisiltä vieressä, jotka tiesivät vastauksen asiaan. Työkaverit on varmaan isoin asia, miksi konttorille on aina kiva tulla ja kahvitauolla voi jauhaa kollegoiden kanssa. Itsellä täällä on entuudestaan tuttuja ihmisiä ja on hauska nähdä heitä täällä. Kahvitauolla saa työasioita pois mielestä, kun voi hyvän kaverin kanssa jauhaa muusta kuin töistä, vaikka välillä puhutaan töistäkin.
Sinut äänestettiin Vuoden tulokkaaksi. Miltä Vuoden tulokas-tittelin saaminen tuntui?
Ihan mukavalta. Kiva kuulla, että ihmiset olivat äänestäneet meikää ja tuntuu siltä, että tuli erilainen huomionosoitus kuin lämmintä kättä. Jotakin on tullut tehtyä oikein. Suurin osa palautteista, mitä Service Desk Specialisteille tulee, tulee yleensä loppukäyttäjiltä. Siksi on kiva kuulla työnantajalta ja kollegalta palautetta, oli ne sitten risuja tai ruusuja. Niiden avulla voi kehittää itseään. Kun huomioidaan, että on tehty hyvää työtä, kiitoskin on jo paljon.