It-generalisti osaa muuntua asiakkaan tarpeeseen
IT-generalistit eivät ole kuumimpien teknologioiden syväosaajia eikä heidän CV:nsä avaudu aina rekrytoijalle tai rekrytoivalle esihenkilöllekään kovin helposti. Työnhakijana nämä ihmiset ovat väliinputoajia teknologialistauksista rakennettujen työpaikkail moituksien ja tekoälyllä höystettyjen rekrytointiprosessien suossa. Monesti nämä jäävät siihen epämääräisten hakemusten pinoon, koska niistä on vain niin vaikeaa saada kiinni. Mikä tämän kaverin ydinosaaminen on? Miten tämän työhistorian tiivistäisi? Missä tämän henkilön vahvuudet ovat? Mihin tekemiseen tämän meillä oikein sijoittaisi? Meillä Enfolla näille henkilöille on vissi tarve ja paikka: Solution Management -tiimi, jonka vetäjä Janne Ahola on itsekin it-generalisti:
"Jotenkin olen päässyt sotkeentumaan moneen toimialaan, kuitenkin niin, että kaikessa on aina IT ollut vahvasti läsnä. Välillä tekeminen on ollut perus-IT:n ympärillä ja toisessa ääripäässä sitten ihan uuden teknologian kehittämistä ja liittämistä IT-palveluiden päälle. Taustaahan minulla ATK:n ympärillä on parikymmentä vuotta, joista suurin siivu on mennyt viranomaisten parissa touhutessa. Ehkäpä it-generalisti-termi tulee omalta kohdaltani kyseeseen juuri sen vuoksi, että olen työuran aikana toiminut monella toimialalla monessa eri tehtävässä."
Mitä Solution Management on?
Enfon Solution Management helpottaa asiakkaidemme työkuormaa ottamalla vastuuta heidän IT-arjestansa. Solution Managerit ovat tarpeen mukaan skaalautuvia ‘kollegoita’ asiakkaan tietohallinnossa toimien niin operatiivisella, taktisella kuin strategisellakin tasolla riippuen asiakkaan tarpeesta, joka voi olla esimerkiksi ERPin käyttöönoton koordinointi tai toisessa ääripäässä vuokra CIO. Asiakkaan tarpeet muuttuvat ja voivat kasvaa matkan varrella – Solution Manager muuttuu sen mukana.
Jannen oma työ esihenkilövelvollisuuksien ohella on olla vähän jokapaikan höylänä myös: "Yritän ohjata parhaani mukaan meidän paattia IT-ulkoistusten vesillä eli toimin Solution Management -tiimin esihenkilönä ja teen siinä sivussa sitten kaikkea it-generalistin tekemistä, eli sotkeennun moneen muuhunkin aiheeseen esim. uusien asiakkuuksien pre-sales työhön, tietoturvaan liittyvään tekemiseen ja palvelunkehittämiseen. Näin ollen työpäivät ovat kaikki erilaisia – palavereita on pitkin päivää välillä useitakin, ja välillä taas rauhallisempia päiviä ja sinne sekaan sopii aina kahvikuppi sopivassa välissä. Vaikka kiirettä pukkaa, niin aina pidetään naama hymyssä ja ollaan tavoitettavissa Enfolaisille päivän aikana".
Jannen työstä tekee helpompaa se, että Enfon Solution Management-joukkue on varustettu laaja-alaisella osaamisella ja kaikki on kovia ammattilaisia. Asiakkaissa pystytään työskentelemään todella laajojen kokonaisuuksien parissa ja vastuullisissa tehtävissä: "Ja mikä parasta, on mahtavaa työskennellä itseohjautuvien tyyppien kanssa – tiimiläiset ajattelevat asiakkaan parasta ja sehän se parasta on, kun meidän tekijät on ’kolleegoita’ asiakkaillemme. Mehän tehdään siis tosissaan töitä muttei totisena. Huumorikulmalla nämä(kin) hommat hoituu parhaiten - asiakasta kuunnellen."
Miten Solution Manageriksi tullaan?
Sekameteli-soppa on sana, jota Janne käyttää kuvaamaan omaa taivaltaan ATK:n parissa. Hän on ollut niin tilaajan kuin toimittajankin puolella yksityisellä ja julkisellakin sektorilla sekä kotimaassa ja kansainvälisissä ympäristöissä. -Välillä on jopa tuntunut, että oma CV on niin erikoinen, että onko se jo haitta – mutta Enfon tapaus osoitti, että sehän oli todellinen vahvuus.
Janne päätyi itse Enfolle hyvin eriskummallisten sattumusten sarjan kautta keväällä 2021. "Kaikki lähti siitä, että LinkedIn-fiidissä tuli vastaan it-generalistin rekrytointi-ilmoitus ja päätin ohimennen lukaista, että mistä on kyse, kun termi oli vähemmän käytetty it-alan rekrytoinneissa. Siinä naureskellen luin ilmoituksen läpi ja mietin, että kylläpä joku osaa osuvasti kirjoittaa kieli poskella juuri niitä asioita mitkä varmasti ovat usealla työnhakijalla totta, myös minulla. En malttanut olla ottamatta yhteyttä lisätietoja antaneeseen henkilöön. Siis ihan vain sen vuoksi, että annan positiivista palautetta rekry-ilmoituksesta. Kerroin palautteessa naureskelleeni tekstille ja tuumasin, että tällaisia ilmoituksia IT-ala kaipaa eli herätellään vähän porukkaa perinteisten ilmoitusten seassa."
Tämän jälkeen asiat lähtivätkin etenemään nopeasti ja ilmoituksessa mainittu Enfon rekrytoija ehdotti Jannelle juttutuokiota kurkittuaan ensiksi Jannen LinkedIn-profiilia. Työhistorian sekameteli-soppa vaikutti juuri siltä, mitä haettiin. Janne eteni keskusteluihin Enfon päähän: "Keskustelut oli todella leppoisia ja eri aiheita sivuttiin monelta kantilta ja, kun yhteisiä nimittäjiä löytyi, niin niitä kehiteltiin jo palaverien aikana niin kuin olisin jo töissä Enfolla. Viimeisimmässä keskusteluissa jo sumplittiin sopivaa toimenkuvaa ja aloitusajankohtaa. Uskomaton tarina kyllä – vieläkin jaksaa hymyilyttää, että miten tässä näin kävi."
Minkälainen matkasi Enfolla on ollut?
"No onhan tämä mukavaa – vaikka uudessa työssä aloitus mietitytti korona-aikana, niin on kyllä helppo ollut päästä jengiin mukaan. Ja mikä parasta… nämä ihmiset – aivan loistavia tyyppejä, rautaisia ammattilaisia ja silti niin mukavia. Juttu lentää ja asiat hoituvat, huumorilla maustaen. Ja kun meikäläinen on erikoistunut huonoihin vitseihin, niin oli helppo päästä mukaan porukkaan."