Jäähallilta asiakkaiden pariin - yhä 14 vuoden ja viiden roolin jälkeen asiakas on ykkönen
Jouni Karhunen nauttii työstään asiakkaiden parissa. Hän työskentelee Enfon Kuopion toimipisteellä Key Account Managerina. Uraa Enfolla on takana jo lähes 14 ja puoli vuotta.
Jounin matka Enfolle alkoi tammikuussa 2008 KalPan jäähallilta, jolloin hänen kaverinsa kaveri Enfolta vinkkasi avoimesta tietoliikenneasiantuntijan (Network Specialist) tehtävästä. Jouni päätyi hakemaan kyseistä paikkaa ja saikin kutsun haastatteluun. Helmikuussa 2008 Jouni hyppäsi kyseisiin asiantuntijatehtäviin aavistamatta mitä tulevaisuus talossa tuokaan.
Lapsuuden haaveesta IT-alalle
Lapsuudessa Jouni tutustui isän MikroMikko5-tietokoneeseen. Sen innoittamana ajatustyöstä IT-maailmassa alkoi kehittymään ja Jouni opiskelikin itsensä tietoliikenneinsinööriksi Savonia-ammattikorkeakoulussa. Alan ensimmäinen oma tehtävä vaihtui Enfolla myöhemmin Service Center -tehtäviin, jossa Jouni työskenteli kaikkiaan 4 vuotta edeten vuosien aikana työasematuen 2-tasolle. Työtehtävät olivat monipuolisia kuten GPO-asetuksien muokkausta ja julkaisua asiakasympäristöissä, pitkäkestoisia asennuksia, seurantaa ja tietoturvahaavoittuvuuksien korjausta sekä laajempien teknisten ongelmien ratkontaa. Jouni myös vastasi loppukäyttäjien mobiilituesta Symbian-, Android- ja iOS-käyttöliittymien osalta.
Service Centerin vuosien aikana palvelupäällikön tehtävät alkoivat kiinnostamaan yhä enemmän. “Ymmärrän juuri asiantuntijoiden arkea”, luonnehtii Jouni. Enfolla vietettyjen vuosien jälkeen roolissa olisi mahdollista hyödyntää jo kertynyttä tietotaitoa, sillä palvelut, prosessit, palveluiden omistajat sekä taustajärjestelmät ja ITILin mukaiset toimintatavat sekä prosessit olivat tuttuja. Palvelupäälliköksi hakemiseen motivoi vielä paremmat mahdollisuudet asiakaskontakteihin sekä osallistumiset palavereihin ja tapahtumiin. Jounille on tärkeää olla asiakkaille luottopakki. Palvelupäällikön paikka ei kuitenkaan irronnut ensi yrittämällä, mutta Jouni ei lannistunut. Toisella hakukerralla tärppäsi ja palvelupäällikön tehtävissä hän työskenteli vuoden 2022 alkuun saakka. Palvelupäällikkönä Jouni teki paljon yhteistyötä avainasiakkuuspäälliköiden kanssa nähden myös heidän työnkuvaansa ja siitä virisi seuraava uratavoite. Jouni haki kuluvana keväänä Key Account Managerin paikkaa. Hän arvelee, että pitkä ura erilaisissa tehtävissä Enfolla vaikutti varmasti paikan saantiin positiivisesti.
Asiakaslähtöinen palveluasenne ratkaisee
Jounin löytää usein toimistolta ja aamut alkavatkin kohtaamisella kahviautomaatin kanssa ennen saapuneiden sähköpostien purkamista. Avainasiakaspäällikön työpäivät koostuvat usein asiakaspalavereista ja niihin valmistautumisesta. Työnkuvassa keskeistä on tuntea asiakkaiden liiketoiminta, asiakassopimukset, kehityshankkeet sekä ylläpitää asiakastyytyväisyyttä ja kehittää kumppanuussuhteita.
Jouni tunnustautuu sosiaaliseksi kaveriksi ja nauttii työssään eniten aktiivisesta vuorovaikutuksesta asiakkaiden kanssa sekä erilaisista asiakastapahtumista ja yhteistyöstä työkavereiden kanssa. Motivoivaa on löytää järkevä ratkaisu, joka hyödyttää asiakkaitamme ja heidän liiketoimintaansa. Enfolla pitkän uran aikana Jouni on huomannut, että työkaverit läpi organisaation ovat huipputyyppejä, joilla on uskomattoman monipuolinen työkokemus takanaan. Jouni korostaa, että työkaverit ovat aina valmiita auttamaan toisiaan ja Enfolla sekä luotetaan että annetaan mahdollisuuksia kasvaa talon sisällä kohti uusia haasteita.
Jounin vinkki uraansa aloittaville ja avainasiakaspäälliköksi haluaville on ”positiivinen ja asiakaslähtöinen palveluasenne ratkaisee, kaiken muun voi oppia!”.