Kesä Enfolla - tutustu Jeren uratarinaan
Enfo tarjoaa kasvumahdollisuuksia useille työharjoittelijoille sekä kesätyöntekijöille vuosittain. Jere oli yksi innostuneista ja taitavista tulevaisuuden IT-ammattilaisista, joka jatkoi urapolkuaan Enfolla. Tässä hänen tarinansa siirtymisestä kesätyöntekijästä Service Deskin-ammattilaiseksi.
Kuka olet, ja mitä teet Enfolla?
Hei! Olen Jere Rönkä ja työskentelen Enfon Service Deskissä. Aloitin työskentelyn Enfolla kesätyöntekijänä toukokuussa 2023 eli vähän yli puoli vuotta on vierähtänyt.
Miten päädyit Enfolle kesätöihin?
Sain kuulla Enfon avoimista työpaikoista tutulta, joka suositteli ja kertoi positiivisia asioita Enfosta työnantajana. Laitoin työhakemuksen menemään ja hakiessani opiskelin tietojenkäsittelytiedettä, joten aloitin kesätyöntekijänä. Viihdyin kuitenkin Enfolla sen verran hyvin, että kesän jälkeen halusin jatkaa vakituisena työntekijänä.
Mitä olet oppinut Enfolla?
Service Deskissä on itselleni puolen vuoden jälkeen vielä paljon opittavaa ja vastuuta saa lisää pikkuhiljaa, joten uudet haasteet pitää mielenkiintoa yllä. Minun kokemukseni mukaan työntekijöiden kiinnostusta etenemiseen Enfon sisällä tiedustellaan ja siihen kannustetaan. Puolessa vuodessa olen myös nähnyt, että Service Desk on sopiva paikka aloittaa ja etenemistä Enfon sisällä tapahtuu paljon.
Olen oppinut työssäni käyttämään useita itselle uusia järjestelmiä ja työkaluja, joiden ymmärtämisestä on varmasti hyötyä tulevaisuudessa. Itselleni kuitenkin tärkeimpänä asiana työssä kehittyy yleisesti ongelman ratkaisussa ja tiedon hakemisessa.
Millainen on tyypillinen työpäiväsi?
Normaalisti työpäivänä toimistolle saapuessani availen työkoneelle kaikki tarpeellisimmat järjestelmät ja käyn läpi kalenterin ja sähköpostit. Asiakkaat voivat ottaa yhteyttä esimerkiksi soittamalla tai chatilla ja me Service Deskissä kirjataan yhteydenotoista työpyyntöjä ja selvitellään parhaamme mukaan ratkaisuja asiakkaiden pyyntöihin tai ongelmiin. Suorien yhteydenottojen välissä tutkitaan työpyyntöjä työjonoista ja tarvittaessa ohjataan niitä oikeaan paikkaan.
Mikä on parasta Enfolla työskentelyssä? Entä mikä on parasta tämänhetkisessä roolissasi?
Omassa työssäni parasta on huomata kuinka aluksi itselle vaikeat asiat muuttuvat nopeasti tekemällä simppeleiksi ja uuden oppimista tapahtuu jatkuvasti. Tässä iso syy on totta kai myös erittäin hyvä tiimi ympärillä, jotka auttaa ja on mukana yhdessä ratkaisemassa erilaisia ongelmia.
Enfolla parasta on varmasti se, että tietoa ja apua on saatavilla lähellä tiimin sisällä ja myös oman tiimin ulkopuolella. Tykkään Enfolla myös siitä, että etätyöskentely on tarpeen vaatiessa tehty todella helpoksi.
Millaisia vinkkejä antaisit tuleville kesätyöntekijöille?
Enfon Service Desk on varsinkin uran alussa todella hyvä paikka nähdä laajemmin IT alaa ja mitä kaikkea mahdollisuuksia se pitää sisällään. Täällä pääsee myös katsomaan asioita asiakkaiden näkökulmasta, kun työskentelee suoraa käyttäjien parissa.